Egyéb,  Hírek

Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve

Az Egyesült Királyságban a kormány döntése értelmében a 18 éves fiatalok számára is lehetővé válik a vonatvezetés, mivel a minimális életkor 20-ról 18 évre csökkent. Ez a lépés a vonatvezetők hiányának kezelésére irányul, ami már most is komoly problémákat okoz a vasúti szolgáltatásokban. A kormány nyilatkozatai alapján a helyzet a jövőben csak romlani fog, mivel egyre több tapasztalt vezető vonul nyugdíjba, és a vasúttársaságok nehezen tudják pótolni őket új munkavállalókkal.

Heidi Alexander közlekedési miniszter a változást „bátor lépésnek” nevezte, amely célja a vonatjáratok javítása és több ezer új munkahely teremtése. Az Aslef szakszervezet üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez új lehetőségeket teremt a fiatalok számára, akik iskolát vagy főiskolát hagytak el. Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető Nottinghamshire-ből, elmondta, hogy ő már 18 évesen szeretett volna jelentkezni, de várnia kellett. Azt nyilatkozta, hogy édesapja is vonatvezető, és mindig is érdekelte a szakma, amelyről sokat mesélt neki. Hozzátette, hogy a minimális életkor csökkentése lehetőséget ad a fiatalabb generációknak, hogy belépjenek a szakmába, és így a munkaerő fiatalabb és sokszínűbb lehet.

A Rail Safety and Standards Board kutatása szerint a 18 évesek képesek biztonságosan vezetni a vonatokat, ami további támogatást ad a döntéshez. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság is támaszkodik a „pihenőnapos munkavégzésre”, amely során a vonatvezetők önkéntesen vállalnak plusz műszakokat, hogy a menetrend szerinti járatok közlekedhessenek. Azonban ha nincsenek elegendő önkéntesek, vagy a vezetők betegek, akkor ez zavarokat okozhat az utasok utazásában. A közlekedési minisztérium statisztikái szerint a lemondások 87%-a, amelyet egy járat előtt éjszaka bejelentenek, a vezetők hiányára vezethető vissza.

A vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a vezetők 30%-a nyugdíjba vonul. A női vezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt marad. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, szintén pozitívan értékelte a változást, mondván, hogy ez nagyszerű lehetőségeket kínál a fiatalok számára. Kiemelte, hogy a változás szélesíti a pályázók körét, és sok új lehetőséget teremt a vasúti iparban. Szerinte ez nemcsak a fiatal, hanem a női vezetők számára is kedvező, és hozzájárul a sokszínűség növeléséhez.

A vonatvezetők bérét és munkakörülményeit érintő sztrájkok 2022 júliusától 2024 szeptemberéig széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, míg végül sikerült megállapodni a szakszervezetekkel egy új bérmegállapodásról. A kormány és az Aslef szakszervezet nem kívánta megerősíteni, hogy az átlagos vonatvezetői fizetés mennyivel emelkedik a bérnövelések után. A Rail Delivery Group adatai szerint 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt, és a becslések szerint 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra emelkedhet.

A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a vonatvezetők bérezése társaságonként eltérő lehet, de átlagosan a teljes képzés után a kezdő vezetők 30,000 font éves fizetésre számíthatnak, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalatuk növekedésével. A vonatvezetői képzés általában 1-2 évet vesz igénybe. A minisztérium úgy véli, hogy az új munkahelyek és gyakornoki programok már decemberben elérhetőek lehetnek a 18 évesek számára. A tavalyi évben végzett, a minimális életkor csökkentésére irányuló konzultáció „többségi támogatást” kapott az iparág minden szegmenséből.

Alexander hangsúlyozta, hogy a munkaerőpiac fellendítése szempontjából kiemelten fontos, hogy a fiatalokat bevonják a munkába, lehetőséget adjunk nekik egy sikeres és kielégítő karrierre, amely elősegíti az ország gazdasági növekedését. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára hozzátette, hogy jelenleg a fiatalok, akik vonatvezetők szeretnének lenni, gyakran nem várnak 20 éves korukig, hogy pályát válasszanak. A politika célja, hogy növelje a sokszínűséget és ösztönözze a fiatalokat a vonatvezetői szerep vállalására. Az életkor csökkentése egyébként már más országokban, például Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is megtörtént, így az Egyesült Királyság is követi ezt a példát.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cx2w2prj470o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük