Hírek,  IT/Tech

A vezető nélkül közlekedő járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns, egy átlagos amerikai állampolgár, nem gondolta volna, hogy a Los Angelesből Scottsdale-be tartó repülőútja decemberben vírusként terjed el a közösségi médiában. Az utazás kezdetén egy önvezető taxit foglalt, és izgalmas élményben volt része, amikor beszállt a járműbe, miközben kíváncsi nézők figyelték. Azonban az izgalom gyorsan átfordult zűrzavarba, amikor a taxi nem a várakozások szerint kezdett el működni. Johns felfedezte, hogy a Waymo önvezető szolgáltatása nem az elvárt módon működik, és ahelyett, hogy az utazás céljához ment volna, a parkolóban körözött, miközben a nézők továbbra is figyelték a helyzetet. Mivel Johns-nak el kellett érnie a járatát, a helyzet egyre frusztrálóbbá vált.

Az élményt videóra vette, amely szinte azonnal vírusként terjedt el, és világszerte híradókban szerepelt. Ez újabb kétségeket ébresztett a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban. „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte Johns a felvételen. Végül a kocsiban egy hang aktiválódott, amely arra utasította, hogy használja a Waymo alkalmazást a jármű irányításának visszaszerzésére. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalata alá tartozik, azt nyilatkozta, hogy szinte azonnal kiadott egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A vállalat azt állítja, hogy önvezető rendszere „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek”, amelyek sérülésekkel, légzsákok aktiválásával és rendőrségi jelentésekkel járnak. Johns tapasztalata azonban nem volt egyedülálló; a cégnek korábban is akadtak problémái, például tavaly több mint 600 autót hívtak vissza, miután egy jármű nekiütközött egy utcai oszlopnak. 2024 májusában pedig a Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatóság (NHTSA) vizsgálatot indított 22, a Waymo járműveivel kapcsolatos esemény miatt.

Nemcsak a Waymo, hanem más versenytársak is nehézségekkel küzdöttek az önvezető járművek piacán. A General Motors például tavaly decemberben bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t, arra hivatkozva, hogy jelentős időt és erőforrást igényelne a vállalkozás bővítése. 2023 októberében az egyik Cruise jármű gyalogost ütött el, aki súlyosan megsérült. A hírek szerint az Apple önvezető autó projektje is leállt, és az Uber is feladta saját önvezető autós kezdeményezését 2020-ban. Ennek ellenére a verseny folytatódik, és olyan nagy szereplők maradtak a piacon, mint a Zoox, amely az Amazon tulajdonában van, valamint a Nvidia chipgyártó és Elon Musk Tesla vállalata. A Waymo jelenleg az Egyesült Államok vezető szereplője, már működtet önvezető taxikat Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, és ígéri, hogy hamarosan Atlanta és Miami városában is elindítja szolgáltatásait.

De vajon miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol másoknak nem? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility ügyvezető igazgatója három tényezőt említ: emberek, pénz és folyamat. Beiker hangsúlyozza, hogy a Waymo az évek során a legjobb szakembereket alkalmazta az autonóm járművek fejlesztésében, mögötte áll az Alphabet pénzügyi támogatása, és alaposan dolgozik a folyamatok kidolgozásán. „Jó partnerként működnek együtt a szabályozó hatóságokkal annak érdekében, hogy biztosítsák a biztonságot” – mondja.

A jövőbeni önvezető szolgáltatások valószínűleg a kedvező időjárási viszonyokkal rendelkező területeken indulnak el először, mondja Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és összeszerelési gyakorlatának társigazgatója. Az Egyesült Államok déli államai, mint Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a bővítést, ideális helyszínek lehetnek. Kampshoff szerint a robottaxik jobban működnek kedvező időjárási viszonyok között, és a hideg időjárás, különösen a hó, még mindig jelentős kihívást jelent számukra.

A technológia bevezetése lassú folyamat lesz, mivel a járműveket többször is át kell vezetni azokon a területeken, ahol azokat telepíteni kívánják. Beiker megjegyzi, hogy a technológia bevezetése meglehetősen munkaigényes, ami magában foglalja a járművek többszöri tesztelését is. Emellett a biztonsági aggályok is hátráltathatják a folyamatot, és a nagyobb balesetek esetén sok működést leállíthatnak.

A járművek biztonsága különösen fontos a teherautók önvezető technológiájának fejlesztésénél. David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvereket készít teherautókhoz, hangsúlyozza, hogy az autonóm teherautóknak sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint a hagyományosan vezetett járműveknek. Az önvezető autók és teherautók jövője tehát nemcsak technológiai, hanem biztonsági kihívásokkal is terhes.

A jövő fejlesztéseit figyelve érdemes a kínai helyzetet is nyomon követni. Wuhanban több mint 500 önvezető autó működik a Baidu irányítása alatt, míg az ország 16 városában önvezető autók tesztelése zajlik. A verseny globális szinten is fokozódik, és a jövőbeli fejlesztések sok izgalmas lehetőséget rejtenek magukban. Johns tapasztalata rávilágít arra, hogy az emberek részt vesznek egyfajta kísérletben, és hogy a technológia folyamatosan fejlődik, ahogy a városokban bevezetésre kerül. Az önvezető járművek jövője tehát tele van kérdésekkel és érdekes válaszokkal, amelyekre a következő évek során keressük a választ.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük