
Októberben államosítják a Greater Angliát
A Greater Anglia, a kelet-angliai vasúti szolgáltató, idén ősszel állami tulajdonba kerül, amelyről a cég vezetősége adott tájékoztatást. A vállalat, amely vonatokat üzemeltet Kelet-Angliában és Londonba, bejelentette, hogy a nemzetiizationra október 12-én fog sor kerülni. A cég ígérete szerint a vonatszolgáltatások, a menetrendek és az állomási létesítmények nem fognak változni a váltás során, és az alkalmazottak munkakörei is átkerülnek az új tulajdonoshoz. Martin Beable, a vállalat ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a cég továbbra is a szolgáltatások nyújtására fog összpontosítani, míg a Közlekedési Minisztérium (DfT) azt nyilatkozta, hogy a céljuk egy „zökkenőmentes” átmenet biztosítása.
A Greater Anglia vonatai közlekednek Essex, Suffolk, Norfolk, Cambridgeshire és Hertfordshire területein, beleértve a Stansted Express repülőtéri szolgáltatást is. Decemberben már bejelentették, hogy a cég 2025-re állami tulajdonba fog kerülni. A kormány közlése szerint a brit vasúti szolgáltatások államosítása akár 150 millió fontos megtakarítást is eredményezhet, és remélik, hogy a lépés csökkenti a késéseket és a lemondásokat. A Közlekedési Minisztérium szóvivője kiemelte, hogy „a szolgáltatások állami tulajdonba vétele lehetővé teszi a vasút és a vonatok összekapcsolását, ezáltal a legjobb értéket nyújtva az adófizetők számára hosszú távon.” Hozzátette, hogy szorosan együttműködnek a szolgáltatókkal a zökkenőmentes és zökkenőmentes átmenet érdekében.
A kormány megerősítette, hogy a South Western Railway is állami tulajdonba kerül ebben a hónapban, a c2c pedig júliusban következik. A Munkáspárt novemberben elfogadta az Utasvasúti Szolgáltatások (Állami Tulajdon) Törvényt, amely lehetővé tette számukra, hogy gyakorolják ezt a jogot. A kormány tervei között szerepel egy új, független testület, a Great British Railways (GBR) létrehozása, amely átvállalja a magáncégek által birtokolt szolgáltatási szerződéseket, ahogy azok lejárnak az elkövetkező években.
Pam Cox, Colchester Munkáspárti képviselője büszkén nyilatkozott arról, hogy részt vett a törvény megszavazásában, és hozzátette, hogy ez a megközelítés „jobb és megbízhatóbb” vonatszolgáltatásokat eredményez. Azonban Will Russell, a Brentwoodi Megyei Tanács konzervatív csoportjának vezetője korábban figyelmeztetett, hogy a lépés „elnyomhatja a versenyt”. „Az állami tulajdonlás pénzügyi terheket róhat az adófizetőkre, ha támogatni kell a gyengén teljesítő szolgáltatásokat, miközben forrásokat von el az alapvető közszolgáltatásoktól” – mondta Russell.
Bár a kormány célja, hogy a vasúti szolgáltatások állami tulajdonba vétele révén javuljon a közlekedési helyzet, a kritikusok aggodalmukat fejezték ki a verseny hiányával kapcsolatban. Az új irányvonal célja, hogy egy átláthatóbb és hatékonyabb rendszert alakítson ki, amely nemcsak a költségeket csökkenti, hanem a szolgáltatások megbízhatóságát is növeli. A közlekedési hatóságok és a politikai vezetők folyamatosan figyelemmel kísérik a helyzet alakulását, és igyekeznek a legjobb megoldásokat találni a közlekedési problémákra, amelyek számos utast érintenek.
A hírek szerint a Greater Anglia államosítása csak az egyik lépés a brit vasúti rendszer átalakításában, ahol a kormány célja egy olyan fenntarthatóbb és versenyképesebb közlekedési hálózat kialakítása, amely a jövő kihívásainak is megfelel. Az elkövetkező hónapokban várhatóan további bejelentések várnak ránk, amelyek a brit közlekedési szektor jövőjét alakíthatják.
