Gazdaság,  IT/Tech

A vezető nélküli járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns nem számított arra, hogy Los Angelesből Scottsdale-be tartó visszaútja decemberben vírusként terjed el az interneten. A reptérre való eljutáshoz egy önvezető taxit foglalt, és izgalommal ugrott be a járműbe, miközben kíváncsi járókelők figyelték. Azonban sokkal több figyelmet kapott, mint amire számított. Johns tapasztalata során a taxi körbe-körbe járkált egy parkolóban, miközben a nézelődők az eseményt figyelték. A Waymo jármű nem azt tette, amit kellett volna, és nem volt nyilvánvaló mód arra, hogy Johns hogyan tudná visszanyerni az irányítást, hiszen repülőgépe is volt, amit el kellett érnie. Az élményt videóra vette, amely szinte azonnal vírusként terjedt el, és világszerte televíziós csatornák is felkapták, újabb kétségeket ébresztve a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságáról és arról, hogy mennyire készen állnak a valós utasok szállítására.

„Miért történik ez velem egy hétfő reggelen?” – kérdezte Johns a felvételen. Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely azt javasolta, hogy használja a Waymo alkalmazást a jármű irányításának visszaszerzéséhez. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalatának tulajdonában áll, elmondta a BBC-nek, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég állítása szerint az önvezető rendszerük „jobban teljesít, mint az emberek a balesetek elkerülésében, amelyek sérüléseket, légzsák-aktíválásokat és rendőrségi jelentéseket eredményeznek”. Ennek ellenére Johns tapasztalata nem volt példa nélküli; a cégnek tavaly több mint 600 autót kellett visszahívnia, miután egy jármű nekiütközött egy utcai villanyoszlopnak. 2024 májusában az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Biztonsági Hatósága (NHTSA) nyomozást indított 22 incidens kapcsán, amelyek Waymo járművekkel történtek.

Az önvezető autók jövője nemcsak a Waymo számára, hanem a versenytársak számára is nehézségeket jelentett. Decemberben az amerikai autóóriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t, arra hivatkozva, hogy „jelentős időre és erőforrásokra van szükség a vállalkozás skálázásához”. 2023 októberében az egyik Cruise jármű elütött egy gyalogost, akit több mint hat méteren át vontatott, súlyos sérüléseket okozva. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple állítólagos önvezető autó projektje is leállt, míg az Uber 2020-ban felhagyott saját önvezető autós erőfeszítéseivel.

A versenyt azonban nem hagyták el teljesen nagyobb szereplők. A Waymo továbbra is az Egyesült Államok vezető szereplője, már működtet önvezető taxisokat Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texas államban, és ígérte, hogy hamarosan Atlanta és Miami, Florida városába is terjeszkedik. De miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol más vállalatok, legalábbis az Egyesült Államokban, megbuktak? „Három dolog – emberek, pénz és folyamat” – mondja Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Rámutat, hogy a Waymo az évek során alkalmazott néhány a legjobb szakembert az autonóm járművek mérnöki területén, mögötte áll a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi ereje, és alapos megközelítést alakított ki. „Valóban a szabályok szerint játszanak, hogy jó gondnokai legyenek a folyamatoknak… együttműködve a szabályozókkal, hogy biztosítsák, hogy amit telepítenek, az biztonságos legyen.”

A jövőt tekintve a jó időjárási viszonyokkal rendelkező területeken várható, hogy először ott jelennek meg az önvezető szolgáltatások. Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és összeszerelési gyakorlatának vezetője szerint ez magában foglalhatja a déli államokat, például Texas-t és Florida-t, ahol a Waymo már tervekkel rendelkezik. „A robo-taxisok még mindig sokkal jobban működnek kedvező időjárási körülmények között. A nehéz hóval továbbra is küzdenek” – mondja Kampshoff. Rámutat arra is, hogy az akkumulátorok melegebb körülmények között jobban teljesítenek, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyek sok energiát igényelnek az fedélzeti számítástechnika működtetéséhez. „Ha mindezt összerakjuk, a 2020-as évek második felében egy város a másik után fog kinyílni, majd skálázódni ezekben a városokban” – magyarázza.

Ez a folyamat azonban lassú lesz. „Valójában meglehetősen munkaigényes folyamat az ilyen technológia bevezetése, amely magában foglalja a jelentős mennyiségű emberi vezetést” – teszi hozzá Beiker. „Azokat a járműveket végig kell vezetni azokon az utcákon, ahol telepíteni szeretnénk őket, és többször is át kell vezetni őket, és bizonyos mértékig manuálisan kell szerkeszteni az adatokat.” Az egész folyamatot biztonsági aggályok is hátráltathatják. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem ütközünk nagy balesetekbe. Amint nagy balesetek történnek, sok ilyen működést leállítanak” – mondja Kampshoff.

Az önvezető teherautókkal foglalkozó szakemberek számára a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. „A biztonság az elsődleges aggodalom, amellyel dolgozunk” – mondja David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert készít teherautókhoz, és globális cégekkel, például az Amazonnal, a Hyundaival, a Volkswagennel és a Scanialal dolgozik együtt. „Az önálló teherautóknak és önvezető járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagos ember által vezetett járművek” – mondja Liu. Mivel az önvezető taxisok általában városokban, alacsony sebességű környezetben közlekednek, míg a teherautók tipikusan autópályákon, nagyobb sebességgel, különböző technológiákat kell alkalmazniuk, hogy jobban lássák a környezetüket és kezeljék a hosszabb fékútakat.

A jövőben a kínai fejleményeket is érdemes figyelni. Wuhan városában több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu. Az országban összesen 16 városban jelentettek önvezető autók működéséről, amelyeket 19 gyártó tesztel. „Határozottan több a verseny… négy vagy öt olyan cég van, amelyek nagyon hasonlóak a Waymo-hoz” – mondja Beiker, aki jelenleg az önvezető taxisok globális telepítéseit tanulmányozza, amelyet Svédország innovációs ügynöksége, a Vinnova támogat. Scottsdale-ban Johns

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük