Gazdaság,  IT/Tech

Az Apple bejelentette, hogy a legtöbb amerikai iPhone már nem Kínában készül

Az Apple bejelentette, hogy az Egyesült Államokba szánt iPhone-ok és más eszközök gyártását áthelyezik Kínából, ami Donald Trump elnök vámkezelési intézkedéseinek középpontjában állt. Tim Cook, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy a következő hónapokban az Egyesült Államok piacára szánt iPhone-ok többsége Indiában fog készülni, míg Vietnam fő gyártási központként fog szolgálni olyan termékek számára, mint az iPad és az Apple Watch. Ez a lépés összefüggésben áll azzal, hogy az Apple becslése szerint az amerikai importvámok körülbelül 900 millió dollárral (677,5 millió font) növelhetik a költségeit az aktuális negyedévben, annak ellenére, hogy Trump döntése értelmében a kulcsfontosságú elektronikai cikkek mentesültek az újabb vámok alól.

A Trump-adminisztráció többször is kijelentette, hogy szeretné, ha az Apple visszahelyezné a gyártását az Egyesült Államokba. Az Apple vezérigazgatója a befektetőkkel folytatott csütörtöki telefonbeszélgetés során hangsúlyozta a cég amerikai beruházásait. Cook emlékeztetett arra, hogy a vállalat a következő négy évben 500 milliárd dollárt kíván befektetni több amerikai államba. Ezen kívül elmondta, hogy az Egyesült Államokba irányuló termékek ellátási láncát Kínából áthelyezik, de India és Vietnam lesznek a legnagyobb nyertesei ennek a változásnak. „Azt várjuk, hogy az Egyesült Államokban eladott iPhone-ok többsége Indiából származik” – mondta Cook. Ezzel párhuzamosan Vietnam lesz a fő gyártási központ „majdnem minden iPad, Mac, Apple Watch és AirPods termék számára, amelyet az Egyesült Államokban árusítanak”. Kína továbbra is a legtöbb, az Egyesült Államokon kívül eladott termék származási helye marad.

Fontos megjegyezni, hogy a gyártósorok Indiába való áthelyezése időt és jelentős beruházásokat igényel, amely milliárdokba kerülhet. Shanti Kelemen, az M&G Wealth fő befektetési igazgatója a BBC Today programjában kifejtette: „Még mindig lesznek vámok, amelyek hatással lesznek az Apple ellátási láncára, és költségekkel jár a gyártósorok áthelyezése és új gyárak felépítése.” Az Apple azt nyilatkozta, hogy a következő években 500 milliárd dollárt kíván befektetni.

Az Apple részvényei jelentősen csökkentek, miután Trump bejelentette, hogy „reverzibilis vámokat” vezet be az Egyesült Államokba importált termékekre, ezzel arra ösztönözve a vállalatokat, hogy többet gyártsanak az Egyesült Államokban. Azonban az adminisztráció nyomás alatt állt, hogy mérsékelje terveit. Röviddel azután, hogy a vámok életbe léptek, bejelentették, hogy bizonyos elektronikai cikkek, beleértve a telefonokat és számítógépeket is, mentesülnek a vámok alól. Jelenleg a kereskedelmi zűrzavar nem érintette az Apple eladásait, a vállalat elmondta, hogy az év első három hónapjában a bevételek 5%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest, elérve a 95,4 milliárd dollárt. Az Amazon, egy másik technológiai óriás is, amelynek eredményeit szorosan figyelték a vámok hatásainak nyomán, szintén bejelentette, hogy eladásaik stabilak maradtak, 8%-os növekedést mutatva az észak-amerikai e-kereskedelmi üzletágában az utolsó negyedévben.

Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója megjegyezte, hogy senki sem tudja pontosan, hol és mikor állnak meg a vámok, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a cég már korábban is sikeresen átvészelte a zűrzavaros időszakokat, mint például a világjárványt. Az Apple ellátási láncának Indiába való áthelyezése „impozáns” lépés az elemzők szerint, hiszen korábban Cook azt mondta, hogy csak Kína képes iPhone-okat gyártani. Patrick Moorhead, a Moor Insights & Strategy vezérigazgatója szerint ez jelentős változást jelent, és bár az Apple-nek még sok fejlődést kell mutatnia, ez egy nagyon jó kezdés.

Az Amazon is átalakítja magát, hogy növelje a rugalmasságát a vámokkal szemben, és Jassy arra utalt, hogy a cég jól pozicionálta magát a jövő hónapokban, hangsúlyozva a vállalat méretét és a mindennapi szükségletek biztosításában betöltött szerepét. Jelenleg az eladások nem szenvedtek csorbát a vámzűrzavartól, sőt, a vállalat vezetői szerint a vásárlók talán elkezdtek felhalmozni, ami hozzájárult a forgalom növekedéséhez. Az összesített eladások 9%-kal emelkedtek, elérve a 155,7 milliárd dollárt az első három hónapban, míg a nyereség több mint 60%-kal nőtt az előző évhez képest, körülbelül 17 milliárd dollárra.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c86jx18y9e2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük