
Kinek a jóslatában bízhatsz az időjárás előrejelzésében?
Februárban Északkelet-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult a területre, ami sok helyi lakost álmatlan éjszakákra kényszerített, hiszen senki sem tudta, milyen mértékű árvíz és kár vár rájuk reggel. Talán senki sem érezte ezt jobban, mint Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havonta 24 millió megtekintése van, és amely a trópusi Queensland állam időjárására összpontosít. A rekordmennyiségű árvíz idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonának elhagyására, Mr. Brown folyamatosan posztolt a helyzetről, sőt éjszaka is felkelt, hogy friss információkat osszon meg, mindezt a közönsége iránti felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy öt órányi szünet nélküli eső közeleg, még a munkáját is korábban befejezte, hogy értesítse nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor nagy időjárási esemény történik, próbálsz minél előbb figyelmeztetni az embereket” – mondta Brown.
Townsville-ben él, amely az a régió központja, ahol a januártól márciusig tartó esős évszakok jellemzőek. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert ha esetleg áramkimaradás van, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek hajlamosak éjszaka megjelenni, amikor nem látható, mi történik, így úgy érzed, te vagy a szemük és fülük” – tette hozzá. Mr. Brown aktív és erősen elkötelezett Facebook közönsége azt mutatja, hogy a közönség egyre inkább a közösségi médiát választja hírek és időjárás-előrejelzések megszerzésére; az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így jut információkhoz a Pew Research Center szerint. Az emberek ugyanúgy figyelnek a közösségi média influenszereire, mint a hagyományos újságírókra, sőt a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmánya szerint a TikTokon, Instagramon és YouTube-on is nagyobb figyelmet fordítanak rájuk.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója szintén észlelte ezt a trendet. Amikor ő is belekerült a súlyos esőzésbe és árvízbe, amelyet az Alfred trópusi ciklon okozott, a hivatalos ausztrál meteorológiai szolgálat tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy azok nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket. Angus professzor elismeri, hogy a helyi időjárás-influenszerek, mint Mr. Brown Wally’s Weather-je, a hagyományos média és a kormányzati források iránti közbizalom csökkenésének következményei. „Az időjárási influenszerek népszerűsége, különösen a vidéki és regionális területeken, azért nőtt meg, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket nyújtanak, és válaszolnak a közösség aggodalmaira.”
Azonban az időjárás-influenszerek esetében problémát jelenthet a pánikkeltés. A Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing nevű közösségi média időjárás-előrejelzőt 2018-ban bírálták meg, amikor történelmi csapadékra és áradásra figyelmeztette egy milliós Facebook-követőjét, ami végül nem következett be. Angus professzor hangsúlyozza, hogy az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a túlzott állításokra, mivel nem állnak olyan szigorú kontroll alatt, mint a hagyományos média. „Az embereknek tudniuk kell, hogy ezek az influenszerek a figyelem gazdaságában léteznek. Minél több nézőjük van, annál nagyobb elköteleződést látnak a metrikáikban. A hivatalos meteorológiai szolgálatok óvatosan kezelik a figyelmeztetéseket, mert néhány téves riasztás után az emberek elveszíthetik a bizalmukat.”
Az időjárás-influenszerek világa mindemellett pénzkereseti lehetőségeket is kínál. Andrew Markowitz, egy Colorado állambeli meteorológus, aki teljes munkaidőben dolgozik egy energiatársaságnál, 135 000 követővel büszkélkedhet egy TikTok időjárásoldalon. Markowitz elmondta, hogy az élő közvetítésekből származó adományok, szponzorációk és márkamegállapodások révén havonta több ezer dollárt kereshet. „Ez biztosan nem elég ahhoz, hogy otthagyjam a munkám, de szórakozásként kezelem, amit általában utazásra költök” – tette hozzá.
Andrew Brown, a Wally’s Weather mögött álló figura, bár önképzett meteorológus, informatikai mesterdiplomával és számos technológiai képesítéssel rendelkezik. A meteorológiai eszközökbe való befektetése olyan mértékű, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, bár ezek főként csak a költségeit fedezik. A mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon követőivel, sőt, lehetőséget ad arra is, hogy egy országos szintű működés felé terjeszkedjen. Brown elmondta, hogy szeretné, ha a tanítástól visszavonulva több időt szentelhetne a Wally’s Weather-nek és unokáival tölthessen időt, de tisztában van azzal, hogy ez még odébb van. „Nem szeretném, ha én lennék az oldal arca” – mondta, hozzátéve, hogy eddig elkerülte a nyilvánosság előtt való szereplést. „Nem akarom, hogy az emberek felismerjenek az utcán, inkább szeretem, ha a háttérben maradok.”

