Hírek,  IT/Tech

Üres polcok a M&S boltjaiban a kibertámadás után

Az Egyesült Királyságban működő Marks & Spencer (M&S) üzletek egyes helyszínein üres élelmiszerpolcokkal találkozhatnak a vásárlók, mivel a kiskereskedő továbbra is küzd egy kibertámadás következményeivel. Az online megrendelések leálltak a cég weboldalán és alkalmazásában péntektől kezdve, miután a húsvéti hétvégén problémák merültek fel a kontaktmentes fizetéssel és a Click & Collect szolgáltatással. A BBC információi szerint a cég élelmiszer-ellátottságának helyreállítása a hét végére várható. Eközben a biztonsági szakértők szerint egy DragonForce néven ismert kibertámadó csoport áll a káosz mögött. Ez a viszonylag új csoport várhatóan több millió font értékű váltságdíjat követel a szupermarkettől a kibertámadás leállítása érdekében.

Kevin Beaumont, a biztonsági kutató elmondta, hogy a nyomozások alapján az M&S egy olyan zsaroló csoporttal áll szemben, amely megpróbálja zsarolni őket. A DragonForce, mint minden zsaroló csoport, rosszindulatú szoftvereket használ, hogy a lehető legtöbb áldozat számítógépén titkosítsa az adatokat. Emellett általában minél több bizalmas információt is ellopnak, hogy azt alku tárgyává tegyék. A DragonForce 2023 augusztusa óta támadja az áldozatait világszerte, és egy úgynevezett „ransomware as a service” modellt alkalmaz, amely lehetővé teszi, hogy bármely kibertámadó bérbe vegye a rosszindulatú szoftvert, amennyiben megosztja a DragonForce-al a nyereséget. Az M&S hackjéért felelős egyéni hackerek kiléte még ismeretlen, de néhány szakértő egy lazán szerveződő csoportot, a Scattered Spider-t említi.

A cég megerősítette, hogy bizonyos üzletekben „korlátozott elérhetőség” van, de nem világos, hogy mennyire elterjedt a polcok üressége. Az ellátási zavarok azért léptek fel, mert a cég kénytelen volt néhány élelmiszerrel kapcsolatos rendszerét offline állapotba helyezni. Az M&S különböző folyamatokat alkalmaz, hogy javítsa az elérhetőséget, így minél hamarabb visszatérhessen a normális működéshez. A Marble Arch üzletükben London központjában, az üres polcokon elhelyezett táblák azt jelezték: „Kérjük, legyenek türelemmel, amíg megoldjuk a termékek elérhetőségét érintő technikai problémákat.” A 52 éves Dot, aki rendszeresen vásárol az M&S-ben, elmondta, hogy néhány polc meglehetősen üres volt. „A kedvenc kekszemet kerestem, de nem találtam,” nyilatkozta. A 76 éves Ken is megjegyezte, hogy a korlátozott készlet „határozottan észlelhető”, bár a személyzet „tökéletesen kedves” volt, figyelembe véve a kibertámadást.

A cég emellett egy kis hányadú termékek ellátásában is zavarokkal küzd, amelyeket az Ocado szállít, ami szintén résztulajdonosa az M&S-nek. Bár a kontaktmentes fizetéssel, a Click & Collect-tel és az ajándékkártyákkal kapcsolatos problémák már megoldódtak, a vásárlók továbbra sem tudnak online rendeléseket leadni. Az M&S legfrissebb pénzügyi eredményei szerint az Egyesült Királyságban az öltözködési és háztartási termékek egyharmadát online platformokon keresztül értékesítik, összesen körülbelül 1,2 milliárd font értékben. Noha a cég részvényára kismértékben emelkedett kedden reggel, az elmúlt öt napban 4,6%-kal csökkent, különösen pénteken, amikor bejelentették az online rendelés leállítását.

A problémák egy forgalmas kiskereskedelmi időszakra esnek, amikor a vásárlók a jó időre készülve kültéri kertészeti eszközöket, grillezési kellékeket és party ételeket vásárolnak. Elemzők szerint a kibertámadás utóhatásai csökkenteni fogják a cég nyereségét, mivel sok vásárló máshol keres alternatívát. Nayna McIntosh, az M&S korábbi ügyvezető bizottsági tagja és a Hope Fashion alapítója azt nyilatkozta, hogy az online rendelések leállítása „szinte olyan, mintha az ember egyik végtagját vágnák le”. „Bizonyára nagyon nehéz döntés volt a pénteki napon, és ha ez a második hét végéig is eltart, az rendkívül fájdalmas lesz számukra” – tette hozzá. Ugyanakkor megjegyezte, hogy az M&S népszerű márka, így a vásárlók valószínűleg megértéssel lesznek a helyzet iránt, amennyiben átláthatóan tájékoztatják őket. Az M&S nem tette közzé a kibertámadás természetét, de a szóvivő elmondta: „A helyzet proaktív kezelése részeként úgy döntöttünk, hogy ideiglenesen offline állapotba helyezünk néhány rendszerünket. Ennek eredményeként jelenleg korlátozott elérhetőség van néhány boltban. Keményen dolgozunk azon, hogy az elérhetőséget visszaállítsuk a normális szintre.” Az M&S nem az egyetlen cég, amely az utóbbi időszakban zavart szenvedett el online rendszereiben; a Morrisons szupermarket is problémákkal küzdött a 2024-es karácsonyi rendelésekkel, míg a Barclays és Lloyds bankok is leállásokkal szembesültek 2025 elején.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cy489zelvx2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük