
Xbox áremelés világszerte a tarifák körüli bizonytalanság közepette
A Microsoft jelentős áremeléseket hajtott végre Xbox konzoljain, amellyel a fejlesztési költségek növekedését és a „piaci feltételeket” jelölte meg okként. Az árak országonként eltérően változnak, az Egyesült Királyságban az Xbox Series S konzol ára 50 fonttal emelkedett, így most 299,99 fontért kapható. Az Egyesült Államokban még meredekebb áremelkedések figyelhetők meg, a Series X ára 100 és 130 dollár között növekedett, a modelltől függően. A helyzetet tovább bonyolítja az Egyesült Államok által bevezetett vámok, amelyek szakértők szerint a fogyasztói árak emelkedését eredményezhetik, így globális gazdasági bizonytalanságot okozva. A Microsoft azonban nem tette egyértelművé, hogy a vámok állnának az áremelkedés hátterében.
Az Xbox árainak emelkedése nemcsak az Egyesült Államokra és az Egyesült Királyságra korlátozódik, hanem más országokban is tapasztalható, például Európában a Series S ára 80 euróval, míg Ausztráliában 50 dollárral nőtt. Ez az iparágban egy jelentős változást tükröz, ahol a konzolok megjelenése után általában az árak csökkenésére lehetett számítani. A Microsoft egy blogbejegyzésben közölte, hogy „megértjük, hogy ezek a változások kihívást jelentenek”, és hozzátették, hogy a döntést alapos mérlegelés után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a fejlesztési költségek növekedését.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a áremelés „elkerülhetetlen” volt, és „a jelenlegi vámzavarok által katalizált”. Szerinte „a játékosok fognak a legjobban szenvedni, és alig van remény arra, hogy az árak csökkenni fognak”. Gonzalez arra figyelmeztetett, hogy ez jelentős hatással lehet a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásaira, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínűleg ez nem az utolsó áremelés, amivel szembesülünk” – tette hozzá.
Christopher Dring, aki a The Game Business hírlevélben ír a videojáték-iparról, a BBC-nek azt mondta, hogy a vámok „biztosan” részei voltak az árak növeléséről szóló döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Emellett kifejtette, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, az árfolyamváltozások és az „üzleti költségek általános emelkedése”. „Mindez káoszt okoz egy olyan iparágban, amelyben a növekedés korlátozott” – tette hozzá. A konzoljáték szegmens az utóbbi 20 évben alig növekedett felhasználók számában, de a gyártási és játékfejlesztési költségek folyamatosan exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még a legkisebb vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére.”
Történelmileg a konzolok megjelenését követő években az árak csökkentek, de ez a generáció a fordítottját tapasztalta. A Sony például a PlayStation 5 digitális verzióját 360 fontért vezette be az Egyesült Királyságban 2020-ban, de az évek során az ára 429,99 fontra nőtt. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, mivel a vállalat bejelentette, hogy „néhány új, első féltől származó játékunk” ára 79,99 dollár lesz 2025-ben. Ez megegyezik a Nintendo által bejelentett árakkal a közelgő Mario Kart World játék esetében, amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „hozzáférhetetlennek” nevezték azt. A Nintendo viszont lehetőséget biztosít digitális vásárlásra, ami olcsóbb megoldást jelent, míg a Microsoft bejelentette, hogy új áraik egységesek lesznek, és nem tervezik a meglévő játékok árának emelését, csupán bizonyos új, saját fejlesztésű címek esetében. A Microsoft nem részletezte, hogy tervezik-e a jövőbeli játékok árának emelését az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak eltérhetnek az egyes országokban és platformokon” – tette hozzá a vállalat.
