Gazdaság,  Hírek

Az Egyesült Államok javasolja a Boeing ellen indított bűnvádi vád megszüntetését

A Boeing, a légiközlekedési ipar egyik legismertebb szereplője, komoly jogi kihívásokkal néz szembe, amelyek a 737 Max típusú repülőgépek két tragikus balesetéhez kapcsolódnak. Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma (DOJ) most azt fontolgatja, hogy ejti a Boeing ellen indított büntetőjogi vádat, amely a két baleset miatt merült fel. Ezen a héten egy online találkozón az érintett családokkal a hatóságok jelezték, hogy mérlegelik egy nem-peres megállapodás aláírását, mely lehetővé tenné a cég számára, hogy elkerülje a júniusban esedékes bírósági tárgyalást. Az ügyvéd, Erin Applebaum, aki 34 családot képvisel, érthetően csalódott volt a hírek hallatán. Szerinte a DOJ bemutatója egyértelművé tette, hogy a döntés már megszületett, és a Boeing ismét megúszhatja a felelősségre vonást pénzbírság mellett.

A Boeing jelenleg egy büntetőjogi csalás vádjával néz szembe, amely a 737 Max repülőgépek 2018 végén Indonéziában és 2019 elején Etiópiában bekövetkezett balesetei után merült fel. Ezek a katasztrófák összesen 346 ember életét követelték, és a balesetek hátterében egy rosszul megtervezett repülésirányító szoftver állt, amelynek létezéséről a pilóták nem voltak informálva. Az Igazságügyi Minisztérium ezt követően azzal vádolta meg a Boeingt, hogy szándékosan titkolta el a rendszerrel kapcsolatos létfontosságú információkat a hatóságok elől, és csalást követett el. A Boeing elismerte a vádakat, ám az első büntetés elkerülése érdekében 2,5 milliárd dollárt fizetett ki bírságként és kártérítésként, valamint vállalta, hogy javítja biztonsági normáit és megfelelőségi programjait.

A tavalyi évben egy újabb incidens, amikor egy használaton kívüli ajtó leesett egy 737 Max repülőgép fedélzetéről, újra megnyitotta az ügyet. Az Igazságügyi Minisztérium azzal vádolta meg a Boeingt, hogy megszegte az eredeti egyezség feltételeit. A Biden-adminisztráció alatt új megállapodás született, amelyben a Boeing vállalta, hogy bűnösnek vallja magát a csalás vádjában, további 243 millió dolláros bírságot fizet, és egy bíróság által kinevezett felügyelő fogja ellenőrizni a működését. Azonban ezt az egyezséget egy kerületi bíróság decemberben elutasította, részben a felügyelő kiválasztásával kapcsolatos aggályok miatt. Az ítélet miatt az ügy a Trump-adminisztráció idejére is átnyúlik, amely kedvezőbb szabályozási megközelítést ígért.

Jelenleg a Boeing próbálja visszavonni a bűnös vallomását. A nem-peres megállapodás aláírásával a Boeing mentesülne a büntetőjogi nyilvántartástól, ami megnehezítené a kormányzati szerződésekkel kapcsolatos ügyleteit. Az ügy június 23-án kezdődhet meg a bíróság előtt, ami komoly következményekkel járhat a cég számára.

A Boeing számára ez a jogi helyzet nemcsak a büntetőjogi vádról szól, hanem a cég üzleti jövőjéről is. A vállalat vezetése a közelmúltban bejelentette, hogy 50 új repülőgép eladására törekszik, amelyeket Kína rendelt meg, de más országok felé is szeretnék elérni. A cég számára különösen kedvező a F-47-es harci repülőgép szerződés, amely segíthet a Boeingnek talpra állni a katonai és polgári értékesítések terén tapasztalt visszaesés után.

A Boeing helyzetét tovább nehezíti, hogy sok család, amelyek szeretteik életét vesztették a balesetekben, folyamatosan hangot adnak csalódottságuknak és dühüknek. John Barnett családja például arról számolt be, hogy apósát zaklatták és megalázták, miután biztonsági aggályokat fogalmazott meg. Az Egyesült Államok elnöke is azt mondta, hogy alternatívákat keres, mivel a Boeing túl sokáig tartja vissza az új repülőgépek gyártását. A következő hónapokban a Boeing számára kulcsfontosságú lesz, hogy sikeresen kezelje ezt a bonyolult jogi helyzetet, miközben megpróbálja helyreállítani hírnevét és üzleti tevékenységét.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4ge0lpqpyro

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük