Fluid art technika – teljes útmutató a folyékony festészethez
Mindig is szerettél volna kreatív lenni és saját műalkotást vagy festményt készíteni, de félsz az sikertelenségtől és nem tudod, hogy indulj neki? Vagy nem vagy igazán tehetséges a klasszikus festészetben vagy rajzolásban? Te is szereted a meglepetéseket és a váratlant végeredményeket? Akkor a fluid art technika vagy más néven a “pouring technika” lehet, hogy pont neked való! Hogy pontosan mi is ez, és hogyan működik, azt az alábbi leírásban megtudhatod!
Mi az a folyékony festészet avagy a Fluid Painting?
A Fluid Painting, a „folyékony festészet” művészete éppoly egyszerű, mint amennyire lenyűgöző: a klasszikus eszközökkel való munka helyett a művész a színeket folyékony állapotban viszi fel a vászonra. Ennek során poharakat, nyomócsöveket, pipettákat vagy eldobható fecskendőket, sőt néha szívószálat és hőlégfúvót is használ! 🙂 Az eredmény nemcsak lenyűgöző hanem egészen kiszámíthatatlan. Ez teszi a Fluid Paintinget olyan lenyűgözővé. Soha nem készül el az ugyanaz a mű ugyanúgy, minden egyes kép teljesen egyedi lesz!
Ezzel az egyszerű technikával még a kezdők is gyönyörű műalkotásokat hozhatnak létre, és ehhez a szó szoros értelmében vett művészi tehetségre sincs szükség. Mindazonáltal van néhány dolog, amit érdemes szem előtt tartani. Ez a festékfolyatásos technikáról szóló cikk segít abban, hogy jól felkészülj az első saját műalkotásodra.
Három különböző Fluid Painting technika létezik: Az akril öntözés, a gyanta művészet és az alkoholos tinta technika. Mi most ebben a leírásban az akril öntés módszerét fogjuk ismertetni.
Akril festékes fluid art technika
Ez a technika, más néven Pour Painting, folyékony akrilfestékkel való festést jelent. Azonban a felhasznált festék nem lehet túl folyékony. Emellett természetesen meg kell őriznie a fényességét. Ennek eléréséhez bizonyos arányban hígítjuk egy úgynevezett akrilfesték hígítóval (pouring medium). Ezenkívül ez a technikában szilikonolajat használnak, hogy lenyűgöző cellákat hozzanak létre.
(kis kitérő: a pouring medium gyakorlatilag egy akrilfesték hígító segédanyag, amitől az akrilfesték folyósabb lesz de anélkül, hogy elveszítené a fedőképességét és a színét, színének intenzitását.)
Az akril öntésnél használt hígító kiválasztása elsősorban személyes ízlés kérdése, és egészen egyszerűen ki kell próbálni. Az egyik típusú öntőeszköz megbirkózik olyan öntőközegekkel, amelyek a másikban nem hozzák a kívánt eredményt. Próbáljon ki különböző médiumokat, és kövesse személyes preferenciáit. A piacon számtalan professzionális és alternatív hígító létezik, de mi a legjobb szívvel a KreativFestek.hu készre kevert fluid art festékeit tudjuk ajánlani, mert a készre kevert akril festékeik tökéletes állagúak, gyönyörű színűek és kezdők számára is remek választást jelentenek (egyszerű a használatuk).
A hígításhoz a vizet a klasszikus akrilfestéssel ellentétben csak kis mértékben szabad használni, mert a színfilm száradáskor elszakadhat, és a színek veszíthetnek intenzitásukból. A festék pigmentjeit a víz csak elégtelenül köti össze. Az öntőanyag (pouring medium) segítségével azonban nemcsak a festék folyási tulajdonságait befolyásolják pozitívan, hanem a festék megtartja fényerejét is, és száradás közben nem keletkeznek repedések.
Ha mindenéppen mi szeretnénk a festéket és a hígító közeget keverni, akkor először is készüljünk fel arra hogy ez időben és pénzben is jelentős erőfeszítéseket fog tőlünk követelni. Nem hiába ajánlottuk a készre kevert változatokat az előbb, főleg a kezdők számára!
A tökéletes keverési arány érdekében mindenekelőtt egy a fontos: gyakorlás, gyakorlás és még egy kis gyakorlás. A kezdők először 1:1 arányban keverhetik a festéket és a hordozót egy csészében, majd lépésről lépésre közelíthetik meg a tökéletes állagot. Ha a festék nem túl folyékony és lassan folyik, mint a folyékony méz, akkor az arány helyes.
A keverés után a festéket a vászonra kell felvinni. Ehhez általában csészéket használnak.
Ezután a művész meggyőződik arról, hogy a különböző színárnyalatok egymásba folynak. Ehhez mozgatja a vásznat, és különböző irányokba dönti.
Látványos sejtképződés / cellaképződés
Ennek a festési technikának a különlegessége a sejtképzés. Minden egyes kevert árnyalatnak megvan a maga sűrűsége. Ez okozza, hogy a színek elmozdítják egymást, és különböző méretű cellaminták jönnek létre, amikor találkoznak. Ezek kiszámíthatatlanok, és minden egyes elkészült műalkotásnak sajátos varázslatot kölcsönöznek. A sejtképződés elősegítése érdekében a színekhez adhat egy kis szilikonolajat, és felvitel után fújja meg őket (szájjal, hajszárítóval vagy akár egy szívószálon keresztül, ha erősebb hatást akar elérni a képen)
Az eredmény minden esetben fenomenális, a kivitelezés pedig nagyon egyszerű. Az anyag- és költségráfordítás is normális határon belül marad.
Az akrilöntéshez szükséges anyagok
Ahhoz, hogy elkezdhesse, be kell szereznie az összes szükséges anyagot illetve a a fluid art öntéses technikához ajánlott kiegészítő termékeket. Azért szaladgálni ide-oda (amikor már folyik a festék), mert későn jutott eszébe, hogy például kellene egy fa spatula vagy akár csak egy szívószál a fúvásos technikához … hát nem egy nagy móka, elhiheti!
Íme, egy áttekintés az akril folyós technikához szükséges legfontosabb anyagokról:
- Vászon, MDF lap vagy falap / keret
- festőhenger
- Akril festék
- festék kinyomó flakon
- Öntőközeg / hígító
- Szilikon olaj
- keverőpohár
- Fa spatula vagy másnéven nyelvlapoc
- csőrös flakon
- Zsebsárkány vagy hőlégfúvó
- Gumikesztyű
- Konyhai törülköző
Ha nincs saját műhelye vagy a lakásban egy olyan hely, amit szabadon lehet “koszolni”, akkor mindenképpen védje a helyszínt védőfóliával vagy vastag újságpapírral. Szellőztesse jól a helyiséget, ez is fontos szempont.
Ha nem szeretné egyesével összeválogatni a színeket hanem már kész, egymással biztosan harmonizáló, garantáltan szép végeredményt produkáló festék szettek érdeklik, akkor nézze meg a fluid art festék készleteket, ahol 6, 12 és 24 árnyalatos kiszerelések is kaphatóak nagyon kedvezményes áron.
A legfontosabb öntési technikák
Az akrilfestékekkel való folyékony festéshez sokféle technika létezik. Attól függően, hogy melyiket választod, teljesen különböző műalkotások születnek. És mindegyiknek megvan a maga különleges varázsa. A technikák kevét nem igazán lehet magyarul jól leírni, ezért az egyszerűség kedvéért (és mert így tudni fogja, hogy a neten hogy lehet még a technikának jobban utánaolvasnia) angolul fogjuk leírni.
Íme a legfontosabb technikák röviden elmagyarázva:
Flip Cup (fordított csésze)
Ennél a technikánál a színeket egymásra vagy egymás után egy csészébe öntöd. Opcionálisan néhány csepp szilikonolajat is adhatsz az egyes színekhez a jobb sejtképződés érdekében. Ezután ezt a rétegezett csészét megfordítod, és az egészet egyszerre a festőalapra öntöd. Az egyszerűség kedvéért a festőalapot is ráteheted a csészére, majd együtt megfordíthatod őket. Ezután óvatosan emelje fel a csészét, és a festék rá fog ömleni a vászonra. A festék folyását a vászon megdöntésével szabályozhatja.
Puddle pour (tócsa öntés)
A Puddle Pour esetében a színeket nem egyszerre, hanem egymás után és mindenekelőtt egymásba önti a festőalapra. Ezáltal, ahogy a neve is mutatja, egyfajta tócsa keletkezik a vászon közepén. Ezután hagyod, hogy a színek ízlésed szerint simuljanak végig a festményen. Ha szilikonolajat kevertél a színekbe, lenyűgöző cellahatások jönnek létre.
Swirl Pour (forgóöntés)
Itt is egy csészében kevered a színeket, hogy egyenletes és gyűrű alakú mozdulatokkal öntsd ki őket a vászon közepére. Ezzel izgalmas kör alakzatokat hozol létre. Mivel ezek a fák évgyűrűire emlékeztetnek, ezt a technikát Tree Ring Pournak is nevezik. A biztos kéz elengedhetetlen. Ennek a módszernek van valami meditatív jellege, és mindenképpen érdemes időt szánni rá.
Dirty Pour (koszos öntés)
A Flip Cuphoz hasonlóan a színeket egy csészébe tesszük, ahol egymásra rétegezzük őket. A színeket rövid ideig keverjük, de soha addig, amíg teljesen össze nem keverednek. A csészét nem fordítjuk teljesen fejjel lefelé, mint a Flip Cup esetében, és így a festéket teljesen ráöntjük a festőalapra, hanem lassan és óvatosan. Ezáltal a csésze apránként kiürül.
Air Swipe / Dutch Pour (fúvásos technika)
Az Air Swipe-nál a színeket hajszárító vagy szívószál segítségével terítjük szét a vásznon. A színeket FlipCup vagy Puddle Pour formában is fel lehet vinni a festőalapra. Ezután egy negatív színt (általában fehéret vagy feketét) osztanak szét a fejjel lefelé fordított csésze körül. Ezután a csészét lassan mozgatjuk a vászon felett, és ezzel egyidejűleg fokozatosan felemeljük, hogy a színek ki tudjanak folyni. Végül a színeket hajszárítóval vagy szívószállal fújják a vászonra – lélegzetelállító mintákat hozva létre.
Swipe (húzás)
A Swipe technika a Puddle Pourhoz hasonlóan nagyszerű cellahatások előidézésére alkalmas. Először a színkeverékeket tetszés szerint vigyük a vászonra. A vászon egyik végére ezután fehéret (vagy egy másik, kisebb sűrűségű színt) szórsz egy vonalban. Ezt a színt aztán óvatosan végighúzza a vásznon egy nedves konyhai papír, lapát vagy festőkés segítségével. A nagyszerű ebben a módszerben az a folyékony mozgás, amit létrehozhatsz. Általában szilikonolajat használnak a Swipe-hoz, mert az áramló megjelenés mellett a legfontosabb a cellaképzés.
Jó szórakozást!