
Mesterséges intelligencia teszteli a közvéleményt a botoxról és a töltőanyagokról
Egy új mesterséges intelligencia (MI) eszközt alkalmaztak Skóciában, amelyet a botox és ajakfeltöltő kezelésekkel kapcsolatos közvélemény-kutatás kommentjeinek rendezésére használtak. Ez volt az első ilyen jellegű alkalmazás az Egyesült Királyságban, amely során a hatóságok ezt az innovatív megoldást vetették be a nem sebészeti kozmetikai eljárások szabályozásáról szóló konzultáció során. Az eszköz, amelyet „Consult”-nak neveztek el, képes volt a beérkezett válaszokat elemezni, és a humán szakértőkkel összehasonlítva „majdnem azonos” eredményeket hozott. A hatóságok remélik, hogy a jövőben ez az eszköz tehermentesíti a köztisztviselőket az időigényes feladatok alól, és a becslések szerint akár 20 millió fontot is megtakaríthat a közpénzekből.
A Consult az Egyesült Királyság kormányának tervezett MI-vezérelt eszközeinek egyike, amelyeket összességében „Humphrey”-nek neveztek el, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évekbeli sitcom, a „Yes, Minister” ravasz magas rangú köztisztviselője után. A sorozat gyakran célozta meg a kormányzati bürokrácia túlzásait, és a Consult bevezetésével a kormány célja, hogy hatékonyabbá tegye a döntéshozatali folyamatokat.
A próbaprojekt során a Consult 2000 bejegyzést vizsgált meg, de a közvélemény-kutatások, amelyek a brit állampolgárok véleményét gyűjtik össze a miniszterek által fontolóra vett kérdésekről, gyakran tízezer számra generálnak válaszokat. Az MI eszköz képes volt azonosítani a válaszokban megjelenő témákat, és a válaszokat ennek megfelelően megszámlálni és katalogizálni. Az eszköz munkáját mindkét szakaszban emberi szakértők ellenőrizték, hogy biztosítsák a pontosságot.
Peter Kyle, a technológiai miniszter hangsúlyozta, hogy a próbaprojekt kezdeti sikerei alapján a Consult „nagyon hamar” szélesebb körben is alkalmazásra kerül a kormányzaton belül. „Akkor, amikor ilyen ígéretes eredményeket mutatott, a Humphrey segíteni fog nekünk csökkenteni a kormányzási költségeket, és megkönnyíti azt, hogy átfogóan gyűjtsük és áttekintsük, amit a szakértők és a nyilvánosság mond nekünk a különböző fontos kérdésekről” – írta.
A kormány azt is reméli, hogy a mesterséges intelligencia technológia szélesebb körű alkalmazásával 45 milliárd fontot takaríthat meg a közszolgáltatások terén. Jelenleg a Consult még mindig a kísérleti szakaszban van, és további értékelésekre van szükség, mielőtt a szélesebb körű bevezetésről döntést hoznának. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig „emberek az ellenőrzési láncban” lesznek, akik figyelemmel kísérik a Consult munkáját.
A hatóságok emellett próbálták kezelni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tartós aggályokat is. Az egyik fő kérdés, hogy ezek a rendszerek néha hamis információkat generálnak, amit „hallucinációnak” neveznek. Mivel az MI-t csak viszonylag korlátozott feladatok elvégzésére kérték fel, a hatóságok szerint a hallucináció nem jelentett komoly problémát. Az ilyen jellegű eszközök, amelyeket „nagy nyelvi modellek” alapján fejlesztettek ki, szintén torzíthatják az adatokat, mivel felveszik azokat az előítéleteket, amelyek a humán adatokban benne rejlenek, amelyeken kiképezték őket. Azonban a Consult-tal dolgozó szakértők megállapították, hogy az eszköz összességében csökkentette a torzítást, mivel eltávolította a lehetőséget az egyes emberi elemzők számára, hogy „saját előítéleteiket” projektezzék a válaszokra.
A Consult-ot emellett tesztelték, hogy ellenőrizzék, képes-e kezelni a helyesírási hibákkal és más tévedésekkel teli nyelvezetet. Jelenleg azonban csak angol nyelven működik, és a brit területeken beszélt más nyelveken, például walesi nyelven érkező válaszokat először angolra kellene fordítani. A kormány célja, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása révén a különböző közigazgatási folyamatok hatékonyságát növelje, és jobban megértse a közvélemény véleményét a fontos kérdésekről.

