Egyéb,  Hírek

Titanic felfedezések: Új részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic katasztrófájának részletesebb megértéséhez újabb lépések történtek az utóbbi időben. A legújabb kutatások során egy teljes méretű digitális szkennelés révén új információk kerültek napvilágra a hajó végső óráiról. Ez a háromdimenziós másolat nemcsak a hajó tragikus sorsát jeleníti meg, hanem felfedi a süllyedés körülményeit is, beleértve a hajó kettétörésének erőszakos jellegét, amikor 1912 áprilisában az óceán mélyére merült, miután egy jéghegynek ütközött. A baleset következtében mintegy 1500 ember vesztette életét.

A digitális szkennelés lehetőséget adott arra, hogy újra megvizsgálják a Titanic hírhedt gőzszobáit is, ahol a mérnökök az utolsó pillanatokig dolgoztak a hajó világításának fenntartásán. A tanulmányok megerősítették a túlélők beszámolóit, miszerint a hajó süllyedése közben a mérnökök még mindig fáradhatatlanul próbálták életben tartani a lámpákat. A kutatók úgy vélik, hogy a hajó végzete a hajótestet érintő, A4-es papírméretű lyukaknak volt köszönhető, amelyek a víz beáramlását lehetővé tették.

Parks Stephenson, a Titanic szakértője, hangsúlyozta, hogy a Titanic az utolsó szemtanúja a katasztrófának, és még mindig sok történetet tud mesélni. A szkennelés eredményei egy új dokumentumfilm részeként kerültek bemutatásra, amelyet a National Geographic és az Atlantic Productions készített, és amely a „Titanic: A Digitális Feltámadás” címet viseli. A Titanic roncsai 3800 méter mélyen fekszenek az Atlanti-óceán jégvizeiben, és a legújabb technológiákat alkalmazva, víz alatti robotok segítségével térképezték fel őket. A kutatás során több mint 700,000 képet készítettek a hajóról, különböző szögből, hogy létrehozzanak egy digitális ikert.

A hajóroncs felfedezésének nehézsége abból fakad, hogy a roncsolódott Titanic hatalmas mérete és a mélyben uralkodó sötétség miatt a víz alatti felfedezések általában csak felületes pillantásokat engednek a hajóra. Ezzel szemben a digitális szkennelés teljes képet ad a Titanicról. Az orr rész egyenesen áll a tengerfenéken, mintha a hajó továbbra is az útját folytatná, míg a hajó hátulja 600 méterre található, és egy összetört fémhalmazt képez. A károk a hajó földbe csapódásának következményei, miután az kettétört.

A szkennelés új, közelről készült részleteket is felfedett, például egy ablakkeretet, amely valószínűleg a jéghegy által tört el. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, akik arról számoltak be, hogy jég törmelék jutott be néhány kabinba a becsapódás során. A szakértők egy hatalmas gőzszobát is tanulmányoztak, amely a hajó hátsó részén helyezkedik el, ahol a Titanic kettétört. Az utasok elmondták, hogy a hajó süllyedése közben a világítás még működött.

A digitális másolat azt mutatja, hogy a gőzszobában néhány kazán bemélyedt, ami arra utal, hogy még üzemeltek, miközben a vízbe merültek. A hajó hátulján egy nyitott állapotban lévő szelep is felfedezésre került, ami azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ez a Joseph Bell vezetésével dolgozó mérnökcsapatnak köszönhető, akik a hajó süllyedése alatt is a kazánokban tartották a szenet, hogy a világítást életben tartsák. Mindenki elhunyt a katasztrófában, de hősies cselekedetük sok életet megmentett.

Az új szimulációk további betekintést nyújtanak a Titanic süllyedésébe, és részletes szerkezeti modell segítségével a hajó kékpróbáit és a becsapódás sebességét, irányát és pozícióját figyelembe véve próbálják megbecsülni a jéghegy által okozott károkat. A kutatók fejlett számítási algoritmusokat és szuperkomputációs képességeket használtak a Titanic süllyedésének rekonstruálására. Az eredmények azt mutatják, hogy a hajó a jéghegyhez való érkezésekor csak egy felületes ütközést szenvedett, amely sorozatos lyukakat hagyott a hajótest keskeny szakaszán.

Bár a Titanicot úgy tervezték, hogy elsüllyeszthetetlen legyen, a szimuláció azt mutatja, hogy a jéghegy által okozott károk hat különböző rekeszre terjedtek ki. A hajó süllyedése és az, hogy nem süllyedt el, közötti különbség a hajótestben keletkezett kis lyukak méretén múlik, amelyek csak papírlapnyi nagyságúak. Ezek a lyukak hosszan elnyúlnak a hajón, ami lehetővé tette, hogy a víz fokozatosan beáramoljon, végül pedig a rekeszek beteltek, és a Titanic elsüllyedt.

A roncs körüli emberi tragédia továbbra is szembetűnő, hiszen a hajó utasainak személyes tárgyai szétszóródtak a tengerfenéken. A digitális szkennelés új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszaka eseményeinek feltárásához, de a szakértőknek évekre van szükségük ahhoz, hogy minden részletet teljes mértékben elemezzenek a háromdimenziós másolaton. Ahogy Parks Stephenson fogalmazott: „A Titanic csak kis lépésekben osztja meg velünk a történeteit.” Minden alkalommal, amikor új részletekre derül fény, újabb kérdéseket vet fel, és a kutatók egyre inkább kíváncsiak arra, hogy mit rejthet még a hajó rejtélyes múltja.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük