
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?
Április végétől a több mint 500 éves múltra visszatekintő Royal Mail irányítása egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky kezébe kerül, aki emellett egy futballklub társtulajdonosa és egy brit szupermarket jelentős befektetője is. Felmerül a kérdés, miért érdeklik őt ennyire a Royal Mail, amely az utóbbi időben jelentős problémákkal küzd. Kretinsky, akit a cseh Szfinx néven is emlegetnek titokzatos stílusa miatt, 49 éves és a Sunday Times gazdag listája szerint 6 milliárd fontot ér. Párizsban és Londonban él, eredetileg jogász volt, és a vagyont az európai energia piacokon szerezte.
Kretinsky ambiciózus terve, hogy megvásárolja a Royal Mail anyavállalatát, az International Distribution Services-t (IDS), és ennek érdekében a brit kormány jóváhagyását is megkapta, miután jogilag kötelező érvényű vállalásokat tett. A kormány „arany részvényt” kapott, amely lehetővé teszi számára, hogy értesítést kapjon a Royal Mail tulajdonjogának, központi helyének és adórezidenciájának bármilyen lényeges változásáról. A szakszervezetek is támogatták az üzletet, és a Royal Mail tulajdonosa bejelentette, hogy a felvásárlás április végére befejeződhet, mivel a legutolsó szabályozási akadályokat is sikerült leküzdeni.
A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított, több mint 500 éve része a brit életnek, és sok embernek érzelmi kötődése van a „postásához”, aki a leveleket és csomagokat hozza a házhoz. Azonban az utóbbi években a Royal Mail súlyos problémákkal küzd: egyre csökken a levélforgalma, a piaci részesedése, és komoly bírságokat kaptak a kézbesítési határidők elmulasztása miatt. A levélküldés volumene drámaian csökkent, 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek el, míg tavaly már csak 7 milliárd körüli számot mutattak. Emellett az e-kereskedelem növekedése ellenére a Royal Mail részaránya a csomagküldési piacon folyamatosan csökken, mivel új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri, egyre nagyobb részesedést szereznek.
A Royal Mail 2012-ben levált a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Kezdetben a részvények 38%-ot emelkedtek az első kereskedési napon, ami kritikákat váltott ki, miszerint a céget túlságosan alacsony áron adták el. A cég értéke 2021 májusában, a Covid időszakában 6 milliárd font fölé emelkedett, de Kretinsky felvásárlási ajánlata idején már csak 2 milliárd font felett állt. A felvásárlás véglegesítése 3,6 milliárd fontban zárult, ami 63%-kal volt magasabb, mint a korábbi érték, de alig haladta meg a privatizációs árat.
Kretinsky azt tervezi, hogy a Royal Mailt a logisztika pillérének alapjaként használja egy pan-európai konglomerátumban, amely energia, kiskereskedelem és logisztika területén működik. A célja, hogy a Royal Mail versenyképességét növelje, és a céget a német Deutsche Post DHL, a DPD és az Amazon szintjére emelje. A Royal Mail jogi kötelezettségei miatt hátrányos helyzetben van a versenytársaival szemben, mivel törvény kötelezi, hogy a leveleket hat napon, a csomagokat pedig öt napon belül kézbesítse minden brit címre.
Kretinsky azt nyilatkozta, hogy tiszteletben tartja a szolgáltatási kötelezettségeket, de támogatja azok módosítását is, hogy a Royal Mail fenntarthatóbbá váljon. Az Ofcom, a brit szabályozó hatóság, jelenleg felülvizsgálja a kötelezettségeket, és ha sikerül csökkenteni a másodosztályú levelek kézbesítési gyakoriságát, az évente 300 millió fontot takaríthatna meg a Royal Mailnek.
A Royal Mail jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a cég hogyan tudja növelni a csomagküldési üzletágát, és visszaszerezni a piaci részesedését. A vállalat jelenleg 1,500 csomagzárat üzemeltet az Egyesült Királyságban, és célja, hogy ezt a számot 20,000-ra növelje. Kretinsky tervei között szerepel, hogy a GLS, a Royal Mail anyavállalatának európai csomagszolgáltatása, amely 1999 óta az IDS része, segítheti a Royal Mail működését.
A közeljövőben a Royal Mail ügyfelei olyan új szolgáltatásokra számíthatnak, mint a szupermarketekben elhelyezett csomagzárak, amelyek lehetővé teszik a gyorsabb és kényelmesebb kézbesítést. Kretinsky szándékai között szerepel, hogy a Royal Mailt versenyképesebbé tegye, és a jövőben új munkahelyeket teremtsen, hogy ellensúlyozza a levélküldés csökkenéséből adódó munkahelyvesztést. A cél tehát világos: a Royal Mailt egy sikeres, modern logisztikai vállalattá alakítani, amely képes megfelelni a mai piaci kihívásoknak.

